رابطه ی بین قیمت نفت، طلا و نرخ ارز (ارزش دلار) و نرخ بهره جهانی
نوشته شده توسط : ویدا کوهی

اهش قیمت نفت در یک نگاه مصرفی در دیدگاه اقتصاد کلان باعث  کاهش قیمت عوامل تولید (انرژی) شده  و طرف عرضه اقتصاد رشد و تحریک می شود این تحریک باعث کاهش قیمتها و رشد و بهبود اقتصاد کشورهای مصرف کننده می شود. این امر در میان مدت و بلند مدت باعث تمایل به سمت دارایی های مولد مانند سهام ، املاک ، دارایی های مالی و افزایش به دارایی های مالی نقد (پول و ارز) می شود که در میان مدت باعث رشد نرخ بهره  در آن کشورها خواهد شد. از سوی دیگر در یک نگاه سرمایه ایی به این دو سرمایه مالی نشان می دهد در شرایط بهبود اقتصادی (فروکشی بحران های اقتصادی) یا کاهش قیمت انتظاری این دو سرمایه مالی تمایل به سرمایه گذاری و نگاهداری این دو دارای به علت بهبود دارایی های مولد دیگر یا عدم بازده این دو دارایی مالی؛ کاهش یافته و قیمت این دو با هم کاهش می بابد . این کاهش همراه با افزایش عرضه نقدینگی دلاری ( به علت اینکه معاملات این دو سرمایه مالی دلاری است) می شود. لذا بانک مرکزی فدرال (در کوتاه مدت) به منظور جذب این نقدینگی در سیستم پولی و جلوگیری از بی ارزش نشدن ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معمولا اقدام به افزایش نرخ بهره می نماید. اگرچه قسمتی از این دلارها به دلیل بهبود اقتصادی و نیز نگاه سرمایه ای به پول (دلار) توسط بازارها مالی جذب می شود اما معمولا بانک مرکزی فدرال برای جلوگیری از شوک کاهش قیمت های طلا و نفت اقدام به افزایش نرخ بهره می نمایند، تا سوپاپی برای رشد سایر دارایی ها مثل سهام و دارایی های مالی در دوره وقفه آتی باشد.

لذا بر اساس همین موضوع است که رویترز گزارش  می نماید علاوه بر کاهش قیمت نفت که تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته، سرمایه گذاران بین المللی منتظر برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند و این گمانه زنی وجود دارد که فدرال رزرو طی ماه های آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد. و ویکتور تیان پیریا تحلیلگر ارشد گروه بانکی ای ان زد(ANZ) استرالیا تاکید کرد که اگر نرخ بهره آمریکا افزایش یابد قیمت طلا به کمتر از 1180 دلار خواهد رسید.

اما اینکه چرا در کشور ایران نرخ ارز افزایش پیدا می کند؛ به دلیل کاهش انتظاری آتی عرضه دلار و نیز احتمال کسری بودجه دولت در سالهای آتی ناشی از کاهش ذخایر ارزی است که تمایل به افزایش ارزش دلار (کاهش ارزش پول ملی) است. چرا که مهمترین منبع عرضه دلار و صادرات در ایران فروش نفت می باشد. از سوی دیگر به دلیل کاهش نرخ تورم با سیاستهای انقباضی شدید پولی بانک مرکزی و سیاستهای بودجه متوازن دولت در سال گذشته، نرخ بهره (سودعلی الحساب سپرده های بانکی) به شکل دستوری نیازمنده کاهش می باشد، تا ازسوی طرف عرضه اقتصاد تحریک شود و از سوی بر اساس کاهش نرخ تورم و مبانی رابطه فیشر، نرخ سپرده کاهش یابد.(اگرچه به نظر نقش اقتصاد دستوری بیش از مبانی نظری اقتصادی در ایران موثرتر باشد.)

البته در مورد مسائل اقتصادی بیان شده در خصوص قیمت نفت، طلا و نرخ بهره و ارز عوامل متعدد دیگری نیز است که با فرض ثابت سایر شرایط تحلیل شده است که می تواند در نتایج تحلیل موثر باشد که نگارنده در نظر نگرفته و انتقادات وارده با تغییر فرض و سایر شرایط را می پذیرد.   

 
 
 
 
 



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: